Zenderbaas

Is aanwezigheid in de media synoniem met succes? Door bijna alle verhalen in ‘Zenderbaas’ sluimert deze prangende vraag. Van de dubieuze eer in een talkshow te verschijnen tot het scheren langs de waarheid voor een smeuïg item. Van het zo laag mogelijk inschatten van het publiek tot het tegen elkaar afwegen van leed dat wel of geen kijkcijferpotentie heeft. En dan zijn er nog de omvangrijke ego’s van journalisten en presentatoren, die meer baat hebben bij het ene dan bij het andere nieuws.

In Zenderbaas resoneert de constante strijd om zichtbaar te zijn. En voel je de afwisselend giftige en lachwekkende wrijving tussen werkelijkheid, schijn en nog meer schijn. Kostelijk proza over een narcistische tijdgeest.

Uit het verhaal Talkshow.
‘In een nanoseconde zag hij de jachtige blik van de beroemde gespreksleider alweer langs hem heen schieten. De gedachte dat deze man geen moment wakker zou liggen van wat er over luttele minuten in de uitzending gezegd zou worden en hijzelf misschien zijn hele leven, joeg hem in eerste instantie angst aan. Maar toen de beroemde gespreksleider de kleedkamer had verlaten en diens fundamentele desinteresse voor de inhoud van het gesprek als een koude douche op hem neerdaalde, keerde zijn stemming. Hij voelde hoe nieuwe vechtlust in hem stroomde. Om revanche te nemen.’ 

Zenderbaas van Hans van Willigenburg is verschenen bij Ezo Wolf.

titel: Zenderbaas
auteur: Hans van Willigenburg
prijs: € 20
pagina’s: 224
ISBN: 9789083144344

Koop dit boek bij: